Information for tenants

Below is a selection of general information for our services. Click on the title you want to read about. If you are wondering, please feel free to contact us.

Två enkla sätt att betala hyran

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig att betala hyran, därför erbjuder vi dig autogiro och e-faktura.

Autogiro – ett enklare sätt att betala din hyra

Hyran dras direkt från ditt konto den sista bankdagen varje månad. Du behöver inte oroa dig för att glömma eller tappa bort en avi. Så länge du inte får en ny avi är beloppet detsamma varje månad.

E-faktura – för dig med internetbank

Betala hyran enkelt med hjälp av e-faktura. Allt du behöver göra är att logga in på din internetbank och välja att du vill ha e-faktura från ÅFA. Sedan behöver du fortsättningsvis bara logga in på din internetbank och godkänna fakturan så sköts betalningen automatiskt.

– före besiktning

– att samtliga utrustningsdetaljer som tillhör lägenheten såsom dörrar, hatthyllor, gardinbeslag, diskställ mm finns i lägenheten på besiktningsdagen.

– att parkettgolv och golv i våtutrymmen (badrum, wc, grovkök och kök) inte är dolda av heltäckande mattor.

 

– före avflyttning

– att hela lägenheten är välstädad. Glöm inte balkong och förrådsutrymmen.

– att dekaler och kontaktpapper är borttagna.

– att heltäckande mattor utöver lägenhetens standard är avlägsnade.

– att alla nycklar som tillhör lägenheten är återlämnade senast kl 12.00 på avflyttningsdagen.

 

Flyttstädning

Armaturer

Ventiler

Golv

Golvbrunnar

Fönster med karmar och fönsterbänkar

Lister och trösklar

Dörrar, handtag och karmar

Element, även bakom

Strömbrytare och eluttag

Garderober in- och utvändigt samt om möjligt ovanpå

garderobsbackar

 

Kök

Spis in- och utvändigt samt ovanpå och bakom Kyl och frys. Frosta av och rengör in- och utvändigt samt på och under galler, under kyl- och frysskåp

Skåp in- och utvändigt

Lådor in- och utvändigt

Bänkskivor ovanpå och under

Spisfläkt och även filter och kryddhylla

 

Badrum och toalett

Toalettens in- och utsida, samt krök

Badkar, även under

Tvättställ, även undersida

Badrumsskåp och spegel

Golvbrunn

 

  • Vid ombesiktning debiteras hyresgästen med 500 kr/besiktningstillfälle.
  • Lämnas lägenheten i ostädat skick debiteras kostnaden för städning.

Här finner du dokument som kan vara av användning för dig.

Alla blanketter öppnas som PDF och kan skrivas ut.

Det finns mycket du kan göra för att förebygga att fel uppstår. Vissa av de vanligaste felen kan du även åtgärda själv. Här kommer några tips.

Badrum

Om det blir stopp i handfatet bör du själv kontrollera silen och vattenlåset innan du felanmäler.

  • Om det blir stopp i golvbrunnen bör du själv rensa bort hår och dylikt på och under gallret i golvbrunnen innan du felanmäler. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande. Allt debiteras om du inte städat/rensat.
  • Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen. Du kan också använda en strumpsticka som hjälpmedel för att rensa ur bottenventilen på tvättstället.
  • För att undvika att förstöra avloppsrören och vår miljö får du inte använda kaustiksoda i avloppen.
  • För att undvika stopp i avloppen ska du inte spola ner sanitära artiklar i toaletten.

Kök

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt bör du rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Du kan till exempel lägga det i en långpanna (för ugnen) med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur ordentligt. Behöver du ett nytt filter så ring oss för ett nytt.
  • För att undvika stopp ska du inte hälla kaffesump och matolja i slasken.

El

  • Om strömmen i lägenheten inte fungerar bör du först kontrollera säkringarna i lägenheten innan du felanmäler.
  • Om dina lampor inte lyser bör du kontrollera att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad. Om det finns tre hål kan den vara felvänd. Du bör även kontrollera att glödlamporna och lysrören fungerar. Byt alltid både lysrör och glimtändare innan du felanmäler. Lampor/lysrör bekostas av hyresgäst.
  • För att undvika att miljöfarliga ämnen hamnar i soporna skar du ta med det gamla lysröret och glimtändaren till en återvinningscentral eller miljöstation. Du får inte kasta lysrören i soporna.

Lås

  • Om spanjoletterna (fönstervreden) eller låset till balkongdörren är tröga kan du smörja dem själv med smörjmedel som till exempel 5:56, symaskinsolja eller liknande.

 

Har du andra funderingar är du välkommen att kontakta oss eller göra en felanmälan.

Det är viktigt att Ni tecknar hemförsäkring.

I ditt eget hem ska du självklart vara säker. Det finns dock mycket som kan hända som du inte rår över. Inbrott, brand, vattenskada, olyckshändelse – listan kan göras lång. Hemförsäkringen gäller för dig och din familj. Den kan omfatta bland annat lös egendom, kontanter och värdehandlingar.

Utan en Hemförsäkring kan du drabbas av höga ersättningskostnader om du är vållande till en skada på annans egendom.

Innan inflytt är det viktigt att ha vissa saker gjorda, här nedan har vi gjort en liten lista att gå efter:

  • Teckna el abonnemang på den nya adressen, dels avsluta ditt gamla abonnemang på gamla adressen.
  • Se över din hemförsäkring, om du inte har någon så ska du teckna en innan inflytt och har du en sedan tidigare är en flytt ett bra tillfälle att se över den.
  • Vill du att hyran dras smidigt så finns möjligheten att anmäla autogiro eller e-faktura.
  • Inflyttningsdag, Du har rätt att flytta in klockan 13 den dag hyresavtalet börjar gälla. Är dagen på helgen/helgdag, får du flytta ini första vardagen efter.
  • Nycklar får du av fastighetsskötare vid lägenheten efter avtalad dag och klockslag. Du skall vara beredd att visa upp legitimation vid nyckelkvitteringen.

Här nedan har vi sammanställt en del länkar till andra hemsidor som kan vara bra att ha i det vardagliga livet.

Du kommer väl ihåg att göra adressändring när Du flyttar?
www.adressandring.se

Har du rätt till bostadsbidrag? Kolla med Försäkringskassan.
www.fk.se

Fyrfasen Energi
www.fyrfasen.se

Hyresgästföreningen
www.hyresgastforeningen.se

Ånge kommun
www.ange.se

Seniorboendet Villagatan 1 Ånge ”Höghuset”

Ett boende för Dig över 65 år. Hiss finns i fastigheten. Känner man att det skulle vara tryggt och skönt med
mer gemenskap och närhet till centrum, kanske ett seniorboende skulle passa.

I fastigheten finns 18 stycken 1 rum och kök, 24 stycken 2 rum och kök och 2 stycken 3 rum och kök.

Seniorboende som har behov av hjälp från hemtjänsten ansöker om detta via kommunens biståndshandläggare.

Seniorboendet vid Torpsro, Centralvägen 14 Fränsta (nya delen)

Ett boende för Dig över 65 år. Lätt att nå huset, hiss samt lättillgängliga marklägenheter.

Lägenheterna har egen balkong eller uteplats, nära till tvättstuga.

I fastigheten finns 6 stycken 1 rum och kök,  15 stycken 2 rum och kök och 3 stycken 3 rum och kök.

Seniorboende som har behov av hjälp från hemtjänsten ansöker om detta via kommunens biståndshandläggare.

Seniorboende kan inte nyttja personal vid Torpsro.

 

Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud och andra störningar som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar behöver du aldrig tåla.

Förhoppningsvis känns det tryggt att bo i ett flerfamiljshus, eftersom du har människor omkring dig.

Men det är viktigt att tänka på att människor har olika referensramar. En del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om.

En del är kvällsmänniskor, medan andra går upp tidigt. För att fungera tillsammans och trivas krävs det att du tar hänsyn till andra, både inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen.

Vi vill att du skall trivas och för att alla ska trivas tillsammans är det viktigt att man inte störs av omkringboende.

Alla hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn, detta gäller i lägenheten, gemensamma utrymmen
som t ex trappa, hiss och tvättstuga.

ÅFA ser allvarligt på störningar, den som stör och inte rättar sig efter tillsägelser, kan bli uppsagd från lägenheten. Vi har ett journummer som går att ringa efter klockan 16.00, om du blir störd kvällar och nätter samt helgdagar, ring omedelbart på tfn. 070-328 75 14 så vi kan åka ut och dokumentera situationen.

Dagtid

Om Du blir störd under dagtid – kontakta ÅFA på telefon 0690-250 381.

Exempel på störningar kan vara:

• Någon spelar musik på mycket hög volym.
• Högljudda fester.
• En hund skäller högt och länge.
• Någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen efter kl 22.00.
• Någon använder tvättmaskin nattetid.

Naturligtvis ska du och din familj kunna röra er normalt i lägenheten utan att vara rädda för att betraktas som störande. Nattetid bör du ta extra hänsyn så att grannarna inte blir störda.

Alla behöver tvätta och de gemensamma tvättstugorna används flitigt. Om alla hjälps åt att hålla tvättstugan ren och snygg blir arbetet trevligare.

Här är några enkla och rätt självklara regler för att tvättstugan ska fungera bra:

• Läs instruktionen för de olika maskinerna.

• Håll tvättiderna
Nästa hyresgäst ska inte behöva vänta.

• Städa efter dig
Tvättstugan ska städas efter varje tvättpass. Även om det ser rent ut: sopa och torka golven.

•Rengör maskinerna
Rengör tvätt- och sköljmedelsfack, töm luddfiltret i torktumlaren, torka ur torkskåp och torka av tvättmaskin och torktumlare.

•Tänk på miljön
Varken människor, tvättmaskiner eller miljö mår bra av för mycket tvättmedel. Använd inte större dos än vad tvättmedelstillverkaren rekommenderar.
Fyll maskinen varje gång du tvättar. Använd miljömärkta tvättmedel.

Enligt styrelsebeslut upphör ungdomsrabatten att gälla från och med 2016-10-01.

Befintliga kontrakt med ungdomsrabatt forsätter att gälla enligt tidigare beslut.

Förslagsvis kan du förvara en lägenhetsnyckel hos en god vän eller en granne om du någon gång skulle låsa dig ute.

Om du skulle låsa dig ute kan du ringa vår felanmälan eller vår fastighetsjour för att beställa upplåsning.

Upplåsning vardagar, kontorstid, ring Felanmälan 0690-250 381, kostnad: 375 kr.

Upplåsning kvällar och helger: Ring Fastighetsjouren 070-328 75 14, kostnad: 1000 kr. 

Observera att vi alltid tar betalt för upplåsning! Samtliga priser är inklusive moms.

Vid upplåsning måste du kunna identifiera dig.

Om du tappat bort en nyckel och därför inte kan lämna tillbaka alla nycklar när du ska flytta, kommer vi att debitera dig för cylinderbyte. Kostnaden för detta är 1 840 kr.

Tre månader

Uppsägningstiden för bostad är tre månader. Den avflyttande kan lämna önskemål om kortare uppsägningstid. Detta medges endast om den som blivit erbjuden lägenheten vill flytta in tidigare. Lägenheten erbjuds inte efter vem som kan ta den till önskat uppsägningsdatum utan enligt uthyrningspolicyn.

Uppsägning av bostad och motorvärmarplats

Uppsägning ska ske skriftligen, på kontraktet finns en ruta på sidan 2 längst ner för detta ändamål. Om kontrakt inte finns tillgängligt, skriv uppsägningen i brevform. Uppsägningen skickas till ÅFA, Box 5, 841 21 ÅNGE. Uppsägning ska vara ÅFA tillhanda senast den första i månaden.

Uppsägning – dödsfall

Vid dödsfall gäller en månads uppsägningstid. Avlider den boende efter uppsägningen, ändras uppsägningstiden från tre till en månad. Om två står på kontraktet och den ena avlider gäller en månads uppsägningstid inom en månad från dödsfallet.

Uppsägning – flytt till servicehus/äldreboende

Vid uppsägning med anledning av flytt till servicehus eller äldreboende gäller en månads uppsägningstid.

Motorvärmarplatser

Uppsägningstid för motorvärmarplats är nio månader. Uppsägning ska ske skriftligen. Se ovan.

Vad händer när du är sen med hyran?

Att betala hyran är något av det viktigaste du gör varje månad.

Ändå är det många som inte betalar i tid. Vi vill här på ett enkelt sätt förklara vad som händer om du inte betalar hyran i tid och berätta hur dyrt det blir för dig i slutändan.

Din månadshyra ska betalas i förväg. Den ska betalas in den sista vardagen i månaden för nästkommande månad. Exempelvis ska aprils månadshyra betalas in sista vardagen i mars.

Om du inte betalar hyran i tid får du ett kravbrev från PROFINA. Det kostar dig 180 kronor (plus dröjsmålsränta från förfallodagen) i inkassoavgift. Betalar du inte trots kravbrevet, går ärendet vidare till Kronofogden, kostnad från 380 kronor (plus ränta).

Har vi fortfarande inte fått betalt efter att Kronofogden kopplats in, riskerar du att bli avhyst. Det för dessutom med sig ytterligare kostnader för dig, 600 kronor (plus dröjsmålsränta från förfallodagen).

Vid minsta misstanke om att du inte kan betala hyran i tid, ring oss på telefon 0690 – 250 382, så försöker vi lösa problemet tillsammans.

Det finns ett antal grundkrav som du måste uppfylla för att få hyra en bostad hos oss.

  • Inskickad bostadsansökan
  • Du ska vara minst 18 år fyllda
  • Du ska ha ett svenskt personnummer
  • Du ska kunna uppvisa goda referenser från tidigare hyresvärd
  • Du får inte ha betalningsanmärkningar eller skuld hos kronofogden eller till annan hyresvärd
  • Du ska vid inflytt ha en giltig hemförsäkring
  • Du ska ha en stabil ekonomisk situation för att kunna klara hyran för den lägenhet du är intresserad av

Som inkomst räknas

– Lön, pension eller företagarinkomst
– A-kassa, sjukersättning, föräldrapenning
– Barnbidrag, underhållsbidrag, bostadsbidrag/tillägg
– Introduktionsersättning
– Studiemedel
– Försörjningsstöd. Här krävs ytterligare säkerhet som tex borgen och goda hyresreferenser

Kreditupplysning

Vi tar kreditupplysning på samtliga sökande. Det krävs en godtagbar borgensman om du har en svag inkomst eller betalningsanmärkningar med lågt belopp.

Kunder som bor hos oss kreditgranskas inte vid byte av lägenhet. Undantag från detta görs om det nya boendet är väsentligt dyrare.

Betalningsanmärkning

Sökande med betalningsanmärkning får avslag på sin intresseanmälan, men har möjlighet att tillgodoräkna sig kötid.

Avtal godkänns dock inte om det finns skuld till Ånge Fastighets & Industri AB eller om det förekommit störningar i tidigare boende.

Det är vi som hyresvärd som gör en slutgiltig bedömning innan hyresavtal kan tec

ÅFA såsom andra fastighetsföretag har med mål att sänka sin energiförbrukning till en rimlig och miljövänlig nivå. ÅFA har då satt sin standard till att ha en inomhustemperatur på 20-21 °C på vanligt boende.

Termostatventilens verkan

På era radiatorer sitter en termostatventil som reglerar varmvattenflödet till era radiatorer. Termostatventilen stryper flödet när det blir för varmt i rummet dvs. 21°C . Detta moment kan få elementen att kännas kalla och det indikerar på att det rummet har nog med temperatur.

Extra element

Vid användning av extra element kommer temperaturen förmodligen överstiga temperaturen som radiatorventilens termostat är inställd på, vilket kommer att innebära att Er lägenhet endast kommer öka lite i temperatur. Radiatorerna kommer då att bli kall.

Vid temperaturövergång

När temperaturen går ifrån väldigt kallt till ett milt klimat kan känslan av lite kyla kännas i lägenheterna.

Blockera inte elementen

Man ska undvika att blockera sina element för att få så hög verkningsgrad som möjligt. Om man blockerar elementen med te.x . en soffa, kan den varma luften inte ta sig ut till resterande delar av rummet. Detta kan sänka er inomhustemperatur kraftigt.

Om temperaturen i din lägenhet inte ligger inom angivna värden, kontakta då ÅFA.

Klimat och driftkriterier

De flesta småjobb i din lägenhet ska du som hyresgäst utföra själv, t ex byta glödlampor, rensa avlopp mm. Är det så att du inte kan utföra arbetet själv så kan du beställa det hos oss till ett debiterat pris. Efter utfört arbete debiterar vi dig efter prislista nedan.

Prislista exklusive moms

Tjänst Pris
Fastighetsskötare (lgh.gäst) 593,75 kr/timme
Snickare (lgh.gäst) 718,75 kr/timme
Städ 562,50 kr/timme

Om du felanmäler t ex avloppsstopp till oss och det upptäcks att du som hyresgäst inte rengjort avloppsbrunnen så kommer vi att debitera dig enligt ovan taxa. Sker detta efter ordinarie arbetstid så debiteras du för utryckning av beredskapen, som kostar 1 000 kr/tim (inkl. moms).

Se till att du alltid har lampor, lysrör och säkringar hemma. Det är du som hyresgäst skyldig att tillhandahålla till din lägenhet.

För att beställa arbete i din lägenhet kan du ringa 0690-250 381 eller maila afa@afaange.se

Gällande prislista gäller för tjänster som ÅFA tillhandahåller (obs! samtliga priser är inkl moms):

Tjänst Pris
Bokningscylinder tvättstuga 568 kr
Avsaknad av brandvarnare vid flytt 505kr
Cylinderbyte inkl. 3 st nycklar 1920kr
Extra nyckel t ex OFG 418kr
Extra bokningscylinder 150kr
Extranyckel Twin 418/1470kr
Extranyckel motorvärmare 150kr
Upplåsning av lägenhet 07.00-16.00 375kr
Upplåsning av lägenhet övrig tid, kv/helg 1000kr
Debitering Viasat-box, Viasat kort eller Viasat-fjärrkontroll 1000kr

HDMI-kabel                                                         300 kr
Adapter el. tjänstefördelare                        300 kr